söndag 1 december 2013

Sammanfattning Podcast

Nu har jag skrivit tre stycken inlägg om podcasts. I det första inlägget definerade jag vad en podcast är och hur den skiljer sig från vanlig radio. En vikitg poäng som TwistImage (2010) gjorde var att vem som helst kan göra en podcasts, vilket i sin tur har resulterat i att det finns podcasts om allt man kan tänka sig.

I nästa inlägg gick jag igenom hur podcasts började och hur dom tog sig fram till där dom är idag. Med hjälp av Internet kan man på ett ganska tydligt sätt se hur det har utvecklats, och att det gjordes på relatitvt kort tid. Redan ett år efter tekinken blev tillgänglig dök det upp artklar på bland annat EnGadget (2004) som förklarade hur man själv kan göra en podcast. 

I sista inlägget pratar jag om vad podcasts är idag. Jag använde mig och referade mycket till en artkel av Harry Marks (2013) som har regierat ett antal större podcasts. Han skrev ett blogginlägg om hur han tycket att podcastinglandskapet ser ut, och kommer med många intressanta obervationer, bland annat hur iTunes kan jobba mer på att lyfta fram podcasts som inte är gjorda av stora produktionsbolag.

Sammanfattningsvis har det varit intressant att följa den resan som podcasts har gjort. Jag kommer skriva mycket om podcasts i min essä, så att göra dessa blogginlägg har gett mig mycket stoff till den.


How to Podcasting. EnGadget (2004) [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.engadget.com/2004/10/05/engadget-podcast-001-10-05-2004-how-to-podcasting-get/ [2013-11-26]

The Purpose of Podcasting (2010) TwistImage [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.twistimage.com/blog/archives/the-purpose-of-podcasting/ [2013-11-19]


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar