onsdag 11 december 2013

Inlägg 1 om Bloggar

Följ min Twitter om bloggar: https://twitter.com/Marcus_Blomgren

Här följer hela första inlägget om bloggar:


Innan vi undersöker bloggar ska vi kolla på vad själva ordet betyder. Ordet weblog stöttes först på 1997, och deriverar från ordet log, som innebär mer eller mindre att skriva ner progressionen av någonting. Weblog utvecklades 1999 till ordet blog som vi känner det som idag, enligt en tidslinje på New York Times (2006). Samma tidslinje berättar också att världens första blogg startades av Justin Hall 1994, för nästan tjugo år sedan. Jag tänker inte gå inte mycket mer på historian; under tidigt 2000-tal började fler och fler blogga, och några år senare var det ett välkänt fenomen.

Det jag tänker kolla på dom två kommande inläggen är bloggning för både företag och privatperson i relation med ett par olika faktorer. Den första faktorn är SEO (serach engine optimization); alltså hur man gör i dagens bloggvärld för att kunna hamna högst upp på sökmotorerna. Jag kommer också att undersöka hur bloggar står mot sociala medier som Facebook och Twitter. I en värld där så pass mycket innehåll cirkulerar kring dessa två jättar, behövs bloggar och i samma fall varför? Den sista biten jag ska analysera hur man bloggar smart för hur man ska kunna få träffar, och vilka faktorer som spelar roll.

Men innan vi går vidare med dessa två inlägg ska jag ge lite bakgrund och kontext till dessa tre begrepp. Det är svårt att prata om SEO utan att prata om Google Analytics. Det är det mest använda verktyget för att analysera beteenden hos besökare på olika sidor enligt seo.se (2012), och man kan se hur många som har besökt en hemsida, vilka sidor på sidan dom stannar på och hur länge. Man också mäta effekterna från sociala medier, vilket ger en detaljerade bild hur integrationen med exempelvis Facebook fungerar.

När jag kommer prata om sociala medier i relation till bloggar, kommer jag kolla på för och nackdelar med de båda plattformarna, och hur dom står mot varandra. Jag kommer också att försöka besvara frågan om bloggar behövs i en tid då sociala medier är den plats man spenderar mycket tid på.

Som grädden på moset kommer jag även undersöka hur man ska bära sig åt för att kunna blogga på ett smart sätt. Hur viktigt är innehållet mot marknadsföringen och vad ska man göra för att driva besökare till sin blogg? Det och mer ska jag också försöka besvara.


Källförteckning:

Shorr, Brad. Blog and Blog Smart in 2013 (2012) [Elektronisk] Tillgänglig: http://www.searchenginejournal.com/blog-and-blog-smart-in-2013/ [2013-12-11]

Trolle, Joakim. Om Google Analytics (2012) SEO.se [Elektronisk] TIllgänglig: http://seo.se/google-analytics/om-google-analytics/ [2013-12-11]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar